Terapie
1. Metoda Tomatisa - stymuluje mózg muzyką i głosem
"Powiedz mi jak mówisz, czytasz i piszesz, a powiem ci jak słuchasz." Dr. Alfred Tomatis opracował skuteczną metodę reedukacji dzieci z dysleksją i problemami z nauką. Odkrył, że dysleksja pochodzi m.in. od upośledzenia słuchania i dlatego też może ona być reedukowana poprzez przywrócenie zdolności słuchania. Ucho odgrywa fundamentalną rolę w rozwoju umiejętności językowych i tylko dobra integracja języka mówionego umożliwi rozwój zdolności czytania i pisania. Aby dobrze słuchać, ucho musi być zdolne do prawidłowej analizy dźwięków.
Obszary zastosowania:
- uczenie się
- głos i mowa
- kontrolowanie emocji
- motoryka i koordynacja
- zaburzenia ze spectrum autyzmu
- muzykalność i języki obce
więcej informacji na stronie : www.tomatis.com
Ponadto stosujemy narzędzia uzupełniające Metodę Tomatisa :
Program SOUNDSORY, FORBRIAN, Bon Conduction Kit.
2. Metoda Freda Warnkego – jedna z najskuteczniejszych metod terapii dysleksji
Badanie - diagnoza - skuteczna terapia dysleksji dla dzieci i osób dorosłych w naszej Poradni. Nie czekaj, kiedy dziecko sygnalizuje problemy, rozpocznij terapię! Nasza poradnia posiada możliwość wykonania badania i przeprowadzenia terapii 14 podstawowych funkcji percepcyjno motorycznych leżących u podstaw prawidłowego rozwoju umiejętności czytania i pisania. Badanie wykonywane jest na sprzęcie niemieckiej firmy MediTech, a wyniki opracowuje specjalnie stworzony do tego celu program komputerowy. Metoda Warnkego to kompleksowa terapia z wykorzystaniem wysokiej klasy medycznych narzędzi diagnostycznych i treningowych, ukierunkowana na zmianę tych zaburzonych funkcji, które są niezbędne w procesie czytania i pisania. Trening ma za zadanie w pierwszej kolejności wypracować pełną automatyzację na poziomie przetwarzania zwanego podstawowym. Dotyczy to zarówno przetwarzania słuchowego: słuchu kierunkowego, różnicowania tonów, rozpoznawania sekwencji dźwięków, ale także czynności wzrokowo-motorycznych i poczucia równowagi.
3. EEG Biofeedback
Co to jest biofeedback? Biofeedback jest metodą treningu opartego na mechanizmie biologicznych sprzężeń zwrotnych. Ćwiczący otrzymuje informację zwrotną o parametrach fizjologicznych swojego organizmu i uczy się je samemu modyfikować. Treningi biofeedback stosowane są u dzieci i dorosłych w leczeniu różnych schorzeń, w rehabilitacji, a także u osób zdrowych celem zwiększenia sprawności psychofizycznej i kreatywności. Biofeedback to również doskonałe narzędzie relaksacji i uzupełnienie psychoterapii, a u sportowców - przygotowanie przed zawodami. Dla kogo? - wskazania Biofeedback ma bardzo szerokie zastosowanie, zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Trening jest stosowany nie tylko w praktyce klinicznej (ADHD, ADD, dysleksja, zaburzenia lękowe, autyzm), ale także służy jako metoda treningowa dla osób zdrowych w celu poprawy funkcjonowania umysłu. Dotyczy to m.in. sportowców, pilotów, menedżerów czy studentów przed egzaminami.
Jak to działa? Trening odbywa się poprzez interaktywną współpracę z komputerem. Dzięki temu pacjent świadomie reaguje na zadania stawiane przez terapeutę. Terapia jest niezwykle efektywna, a przy tym przyjemna. Dzieci mogą wybierać formę prezentacji sygnału: może to być gra, animacja lub ulubiona bajka DVD; dorośli korzystają z profesjonalnych wykresów, wizualizacji oraz filmów relaksacyjnych.
Jak długo trwa trening Biofeedback?
Czas trwania terapii ustala się stosownie do wieku pacjenta i istotności problemu. Treningi można podzielić na krótkoterminowe (ok. 10 - 20 spotkań), takie, które wymagają systematycznej pracy przez ok. 40 - 60 sesji (np. ADHD, autyzm) i długoterminowe (np. epilepsja, afazja – aż 80 sesji). Spotkania odbywają się co najmniej 1 raz w tygodniu.
4. Terapia Integracji Sensorycznej (SI) dla kogo?
Jeżeli u Twojego dziecka występuje:
- podwyższony poziom pobudzenia i aktywności,
- obniżony poziom pobudzenia, ociężałość,
- trudności z koncentracją,
- opóźniony rozwój ruchowy,
- trudności z utrzymaniem równowagi,
- trudności z koordynacją wzrokowo- ruchową,
- trudności z percepcją słuchową,
- opóźniony rozwój mowy,
- trudności z nauką: czytaniem, pisaniem, matematyką,
- niskie poczucie własnej wartości,
- zaburzone relacje społeczne,
- problemy emocjonalne
Podczas terapii dziecko jest zachęcane i kierowane do wykonywania aktywności, które będą wyzwalać i prowokować odpowiednie, skuteczne reakcje na bodźce sensoryczne. W trakcie zajęć wykonywane są odpowiednie dla dziecka aktywności dostarczające stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej oraz dotykowej. Stopień trudności tych aktywności stopniowo wzrasta tak, aby wymagać od dziecka bardziej zorganizowanych i zaawansowanych reakcji. W trakcie terapii preferowane są ukierunkowane zabawy i aktywności swobodne wykonywane przez dzieci, wyzwalające automatyczne reakcje sensoryczne.
5. Neuroforma
Neuroforma to nowoczesny sprzęt do rehabilitacji funkcji ruchowo-poznawczych i kontroli równowagi, stworzony przez ekspertów z dziedziny neurorehabilitacji i neuropsychologii.
Neuroforma stanowi wsparcie klasycznego modelu rehabilitacji poznawczej i ruchowej. Trening usprawnia funkcje poznawcze i koordynację wzrokowo - ruchową, pozwala na wielopoziomowy rozwój lub kompensację deficytów pacjenta.
Neuroforma zapewnia bogatą ofertę ćwiczeń z zakresu:
- motoryki małej i dużej
- orientacji przestrzennej
- torowania proprioceptywnego
- ćwiczenia relaksacyjne (oddechowe)
- ćwiczenia napięcia twarzy - mimika, modelowania
- ćwiczenia uwagowe (koncentracja, uwagi, pamięć, matematyka).
6. Rehacom
Terapeutycznym celem metody RehaCom jest poprawa sprawności przy wszystkich rodzajach zaburzeń funkcji poznawczych mózgu (pamięć, koncentracja, uwaga, koordynacja psychoruchowa).
Cel ten został osiągnięty poprzez zaprojektowanie przyjaznych dla pacjenta specjalnych programów reedukacyjnych.
Dla kogo metoda RehaCom?
Treningi metodą RehaCom są wskazane dla dzieci i dorosłych, u których występują zaburzenia funkcji poznawczych spowodowanych ogniskowym lub uogólnionym uszkodzeniem mózgu:
- zaburzenia pamięci słownej i bezsłownej
- zaburzenia uwagi i koncentracji
- zaburzenia logicznego myślenia
- zaburzenia percepcji i kojarzenia
- zaburzenia pamięci i rozpoznawania twarzy
- zaburzenia czasu reakcji
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zaburzenia funkcji planowania
- zaburzenia funkcji poznawczych po udarze i wylewie.